To dieťa so "sviečkou" pod nosom Vám nepoďakuje!

Autor: Zuzana Žáková | 17.6.2013 o 17:30 | Karma článku: 13,68 | Prečítané:  1702x

  V uplynulých dňoch učiteľskou verejnosťou rezonuje návrh zákona, ktorý umožní zvýšiť počet detí na triedu. Rozhodla som sa Vám ponúknuť svoj názor na problematiku z pohľadu učiteľky materskej školy, ktorá vníma správu o stave školstva v tomto bode ako zavádzanie verejnosti. V správe sa uvádza, že sa plánuje zvýšiť počet detí na jednu učiteľku  na 12,5 detí. Aby aj verejnosť pochopila výpočet tohto „prepoleného" dieťaťa je potrebné vysvetliť, že na triedach sa striedajú 2 učiteľky /jedna dopoludnia a druhá popoludní /a tak 2x12,5 = 25 detí.    

 

Ako to už býva zvykom, zákony umožňujú výnimky, ktoré ich „zmäkčia" , no v tomto prípade ho skôr ešte viac deformujú, pretože aj tento počet je možné prekročiť o ďalšie 3 deti a tak sa nám počet detí môže vyšplhať až na 28 detí !!!

 

Čo to teda v realite bude znamenať?

Vyhovieme väčšiemu počtu rodičov , ktorí chcú umiestniť deti v materských školách a zvýšiť tak počet detí, ktoré sa budú pripravovať na vstup do Základnej školy aj za cenu, že táto kvalita bude  rapídne klesať.

Materské školy sú považované za základný kameň ďalšieho vzdelávania, preto v plnej miere súhlasím s názorom , že by malo čo najviac detí absolvovať predprimárne vzdelávanie.

Nemôžem však súhlasiť s tým, za akých podmienok sa toto zaškolenie má diať.

 

Ponúkam Vám teda netradičný pohľad na predprimárne vzdelávanie.

Predstavme si situáciu, že v súčasnosti nastupujú do Mš spravidla deti vo veku 3 rokov. Takéto deti sú vedené k samoobslužným činnostiam ako je obliekanie, vyzliekanie, umývanie rúk, používanie toaliet, správne narábanie lyžicou, kresliacim materiálom a ďalšie ...

V tomto veku je imunita detí veľmi krehká a niekoľko krát do roka sú choré. Keďže rodičia týchto detí sú väčšinou zamestnaní a majú iba obmedzený počet dní dovolenky / OČR je ekonomicky nevýhodné / sa stáva, že deti absolvujú „rýchlo liečbu" a dieťa sa už po 3 dňoch vráti do kolektívu. Choroba rotuje medzi deťmi v triede a vy nestíhate otvárať balíčky s hygienickými vreckovkami, ktoré mimochodom priniesli rodičia detí, pretože škola na takýto luxus nemá finančné prostriedky.

Nakloníte sa k dieťaťu aby ste mu utreli nos a poučili ho ako má správne fúkať nos. Len čo si ho vyfúka, už ďalšie dieťa čaká s rovnakým problémom v poradí. Na každé dieťa máte približne 10 sekúnd čo pri momentálnom počte 20 detí vo veku 3 roky zaberie čas asi 3 minúty. Predstavte si, že to posledné dieťa trpezlivo a prosebne čaká 3 minúty na Vašu pomoc s dlhou hompáľajúcou sa sviečkou  až k ústam !

Viete si predstaviť ako sa musí cítiť to dieťa, ktorému sa dostávalo pomoci od rodičov prakticky okamžite?

Viete si predstaviť, že toto dieťa očakáva rovnakú pomoc aj keď sedí na toalete a vykonáva si potrebu, očakáva pomoc aj pri obliekaní a vyzliekaní?

Viete si predstaviť, že pri súčasnom počte 20 detí a pri priemernom vymedzení času 1 minúta /na obúvanie a obliekanie / tomu poslednému dieťaťu pomôžete až za 20 minút? A to som ešte nespomenula, že v zimnom období je to aj dvojnásobok, pretože treba obliekať aj otepľovačky, kombinézy, rukavice a šály.

A už vôbec nebudem spomínať individuálne požiadavky rodičov na obliekanie, ktorí si neuvedomujú, že ich dieťa je v triede s ďalšími 19  !

 

Okrem iného nesmiete zabúdať, že tieto deti treba aj vzdelávať ! Prostredníctvom štátneho vzdelávacieho programu  ich vediete k poznávaniu a pomenovávaniu vecí, činností, javov. Pri hrách, hrových činnostiach a aktivitách  si na elementárnej úrovni vytvárajú predstavy a  oboznamujú sa napr. aj so zvieratkami a živočíchmi. Používate modely zvieratiek, ktoré sú výsledkom niekoľko ročného používania a preto sú často krát poškodené. Snažíte sa deťom vysvetliť, že to torzo zvieratka bez nožičiek bol voľakedy jeleň , ktorý sa vyskytuje v slovenských lesoch.

Máte ešte ďalšiu možnosť a to ukázať deťom zvieratko v knižke. Siahnete preto do triednej knižnice a vyberiete knižku, z ktorej vypadávajú listy. Pozriete si dátum vydania a s nadšením zistíte, že v rukách držíte archeologický klenot vydaný ešte v roku 1960.

Navrhnete im, že si zvieratko nakreslíte. Otvoríte skriňu a smutne skonštatujete, že máte výkresy iba pre 15 detí. Vyčítate si, že ste nepožiadali rodičov aby priniesli papiere a kresliaci materiál. Vôbec si pri tom neuvedomujete, že učíte v materskej škole, ktorá by mala materiál a edukačné pomôcky zabezpečovať z vlastného rozpočtu.

Škola však nemôže, pretože pri súčasnom systéme financovania to jednoducho nie je možné !

 

Nezdá sa Vám až trestuhodné zvyšovať počty detí za takýchto podmienok ???

 

 

 

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NKÚ sa na kauzu Evka nemusí pozrieť. Lajčáka podržali poslanci parlamentu

Za návrh, aby sa na financovanie predsedníctva pozrel Najvyšší kontrolný úrad nehlasoval ani jeden poslanec Smeru.

ŠPORT

Kuzminovej vyšiel návrat a skončila v prvej desiatke

Víťazkou druhého šprintu sezóny sa stala Laura Dahlmeierová.

SVET

Súdy extrémistom neškodia, bránia sa slobodou prejavu

Holandského politika za urážky Maročanov odsúdili bez trestu.


Už ste čítali?